ruff ryders anthem - DMX


niotillfem ges vi chansen att ställa frågor om och till feminismen. Jag har redan skapat denna situation i teorin (utifrån ett gediget empiriskt underlag bestående av trehundramiljoner feministdiskussioner på internet med fjortonåriga killar med ett hår på pungen och en hjärncell i hjärnan). Så jag blev inte förvånad när några favoriter i repris dök upp i niotillfems kommentarsfält.

Jag tycker att det är ett ambitiöst och behjärtansvärt initiativ. För själv håller jag på att få en hjärnblödning bara av att läsa några av kommentarerna till inlägget. Det är inte så mycket att människor inte är feminister som att människor i största allmänhet är idioter. Även de som är feminister är förstås idioter (men kanske nyttiga sådana). De är feminister på så vis att de "tänkt lite på att flickor alltid ska vara fina, men varför ska inte pojkar vara det?". Eller "jag undrar vad ett patikat är". Några tycker att de är halvfeminister, för de kan inte tänka sig att staten ska gå in och tvinga dem att dela på föräldraledigheten. (För staten tvingar när staten ger ekonomiska incitament, föräldrapenningen är ju inte gudagiven för den som fortfarande inte fått in det innanför sitt trånga lilla skallben).

Ibland kan jag känna att varför sätter vi de här människorna i obligatorisk skolgång, det är ju totalt kontraproduktivt, för de lär sig ju ingenting förutom att läsa och skriva, vilket tyvärr även ger dem förmågan att reproducera sina idiotiska tankar. Jag föreställer mig dem som zombiesarna som lär sig samarbeta, använda redskap, simma m.m. i Land of the Dead.


Det är nog det jag älskar med zombiefilmer. Finns inget annat som bättre illustrerar känslan av ensamhet.


Kommentarer
Culkin:

Jag har också alltid undrat vad det där patikatet är...

sandra:

åh. jag vet. frågorna i min blogg gör mig helt alldeles hjälpös sorgsam och det är helt SJUKT och GALET hur lite människor vet.

Och då kan jag känna att det pågår en jämställdhetskamp på en för hög nivå. människor som BEHÖVER veta vad det handlar om har ingen aning.

För att få riktigt bra svar har jag kontaktat centrum för genusstudier på stockholms universitet och hoppas av hela mitt hjärta att de kan hjälpa till och få ordning på några huvuden.

2009-02-09 @ 16:52:21
URL: http://metrobloggen.se/niotillfem

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback